Tuesday, January 11, 2011

RADIATOR

Hello semua......
Bertemu kembali dalam KERETA KU.


Tips penjagaan radiator
Berjumpa lagi dengan satu lagi tips yang dapat menjimatkan kos penyelengaraan kereta iaitu penjagaan
radiator. Radiator merupakan komponen sampingan terpenting dalam sesebuah kereta yang
menggunakan sistem penyejukkan air. Namun begitu terdapat juga kereta yang tidak mempunyai
radiator kerana ia menggunakan sistem penyejukkan udara seperti VW atau volkswagon. Kelemahan
dan kebaikan sistem penyejukkan air adalah seperti berikut :

1. Sistem penyejukkan air dapat menghalang injin menjadi terlalu panas kerana air digunakan untuk
menyejukkan bahagian injin dan kemudian melalui radiator, air akan disejukkan sebelum masuk kembali
ke dalam injin. Dengan cara ini dalam keadaan berhenti pun injin dapat dihidupkan pada jangkamasa
yang lama tanpa menghadapi masalah overheating. Tetapi injin yang menggunakan sistem penyejukkan
udara akan menghadapi masalah overheating apabila kereta tidak bergerak dalam satu jangka masa
yang lama kerana ia memerlukan udara yang bergerak untuk menyejukkan injin.


 


Sistem penyejukkan air tidaklah terlalu lasak seperti sistem penyejukkan udara. Ia memerlukan
penyelengaraan dari masa ke semasa dan sebaliknya untuk sistem penyejukkan udara. Cara
penyelenggaraan radiator:

Setiap 3 bulan:

1. buka kunci hos dibahagian bawah radiator (kunci ini biasanya diperbuat daripada plastik) dan penutup
radiator dan biarkan air mengalir sehingga tiada lagi air mengalir daripada radiator.

2. Buka air daripada pili (mesti dengan kadar aliran yang sederhana kuat) dan masukkan ke dalam
radiator, tunggu sekejap sehingga air mula keluar daripada radiator, kemudian hidupkan injin.

3. Biar injin melahu dan air mengalir keluar sehingga air yang keluar daripada radiator tidak lagi berkarat
atau berwarna teh susu atau milo.

4. Matikan injin, pasangkan kembali kunci hos di bahagaian bawah radiator dan isikan radiator dengan
air pili tanpa menggunakan coolant sehingga penuh.

5. Hidupkan injin tanpa menutup penutup radiator. Sepatutnya, selepas beberapa ketika, apabila injin
panas, air di dalam radiator tidak akan mendidih. Kalau mendidih, ini bermakna terdapat non function di
bahagian tertentu sistem penyejukkan. Mungkin radiator tersumbat, atau termostat tidak berfungsi.

6. Perkara ini perlu dilakukan setiap tiga bulan atau lebih kerap bagi mengelakkan radiator tersumbat
atau sistem aliran air di dalam injin tersumbat dengan karat air atau karat besi. Jika ini berlaku, suhu injin
tidak lagi menjadi normal dan mungkin akan naik sedikit dan besar kemungkinan, overheating boleh
berlaku.

7. Penggunaan coolant boleh memendekkan jangkahayat pam air dan termostat dan juga boleh
menyebabkan radiator tersumbat.


No comments:

Post a Comment